Maandag 26 mei 2008 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu Maandag 26 mei 2008 - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Anke en Harry Freese - WaarBenJij.nu

Maandag 26 mei 2008

Door: Harry

Blijf op de hoogte en volg Anke en Harry

03 Juni 2008 | Portugal, Lissabon

Ik was best trots.
Toen ik vanaf de Avenida do Mar nog even achterom keek en al die marineschepen aan de pier zag afgemeerd, wist ik dat mijn schip het beste was. De vijand hielden we met veel vlagvertoon achter het ijzeren gordijn.
Assistant hulpmatroos 4e klasse, nog zonder rijbewijs. Hoe moest ik weten dat ik ruim zevenentwintig jaar later in Funchal zou terugkeren en even triomfantelijk diezelfde Avenida do Mar zou bewandelen.
Maar vandaag wandel ik ook samen met mijn vrouw, en in het bezit van rijbewijs, het chique Reid's Palace hotel binnen. Hier gaan we trots en triomfantelijk tegelijk van een Afternoon Tea genieten.
Grandeur sinds 1890. Pianomuziek op de achtergrond; charmante echtgenote naast me; lekkernijen binnen handbereik en, tussen de sierlijke bogen van het terras door, een onbetaalbaar uitzicht op palmen en oceaan. Over gladgesleten plavuizen zoeven obers onberispelijk van tafeltje naar tafeltje om iedere gast in de watten te leggen.
Koningen, staatslieden, filmsterren en andere gefortuneerden waren hier kind aan huis. De vermoeidheid, die met een vroege luchtreis en het transport daaromheen gepaard gaat, vloeit met de Atlantische deining uit ons weg. Kostelijk.
Maar ook een ex-matroos met sterallures moet eens om de rekening vragen en dan ..is daar een verrassing.
Hoofden om ons heen knikken in onze richting. Opeens wordt er een perfect chocoladetaartje met kaars voor onze neus gezet. HAPPY ANNIVERSARY staat er in marsepein.
Dat we op dit bloemeneiland ons vijfjarig huwelijk kwamen vieren, heeft men bij Reid's niet onopgemerkt gelaten. Klasse.
In stijl, maar met de stropdas ietwat losser, verlaten we meer dan voldaan dit Paleis. Om te voorkomen dat we alsnog vroegtijdig in slaap sukkelen, besluiten we Funchal alvast een beetje te verkennen. Als klimop is de hoofdtad van Madeira in de loop der jaren steeds verder de baai rond de haven opgekropen. De bovenste witte huisjes met rode daken verdwijnen mysterieus in wolkenflarden. Beneden stropen gele taxi's langs de boulevard.
Op het plein bij de kathedraal bloeien de Jacarandabomen, een terrasje lonkt. Het is gezellig druk in de met slingers versierde straten. Mediterane sfeer, en toch zo'n duizend kilometer van Lissabon. Ik ben er dol op.
De airco van het huurautootje ruist koel als de oceaan wanneer we in de ondergaande zon naar het hotel terugrijden. Het ligt ver voorbij de toeristencomplexen die tegen de rotsen liggen opgetast.
Het is een omgekeerde wereld, om bij de hotelkamer te komen moeten we achter de receptie met de lift naar beneden. Elke etage is letterlijk een verdieping. Zo slapen we op -3, ontbijten op -8 en als we willen zwemmen dalen we nog verder af.
Maar daar hebben Anke noch ik de puf niet meer voor. Het geluid van de branding is genoeg. Dankbaar nemen we afscheid van deze eerste dag vol weelde. Even later kijk ik nog even om naar m'n meisje. Ik ben best trots.



Meer foto's:
http://s277.photobucket.com/albums/kk44/Waarbenjijnu/Madeira%202008/Madeira%202008%20-%20mei%2026/

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anke en Harry

We hebben ons tijdens onze eerste huwelijksreis voorgenomen dit ieder lustrum te herhalen. Het lijkt nog maar even geleden maar nu we zijn we zomaar ineens aan onze tweede huwelijksreis toe! Een weekje in de zon en tussen de bloemen; nog een glaasje Madeira, my dear?

Actief sinds 19 Mei 2008
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 6025

Voorgaande reizen:

26 Mei 2008 - 02 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: